2009. január 18., vasárnap

Hipertext után a hiperfotó

Európai kutatók ma már azokhoz a képekhez is tudnak hiperlinkeket kapcsolni, amelyeket a mobiltelefonnal készítünk. Ez új lehetőségeket kínál a felfedezésre, a kapcsolódásra és a tájékozódásra a környezetünk tekintetében. Képzeljük el például, hogy egy idegen városban ébredünk fel anélkül, hogy emlékeznénk, hogy hogyan kerültünk oda, és nincs semmi információ arról, hogy hol vagyunk. Ekkor mindenféle pánik nélkül, szép csendesen felvesszük a mobiltelefont, és készítünk egy képet az utcáról. Erre a képen villámgyorsan olyan hiperlinkek jelennek meg, amelyek a képen látható épületek, műemlékek neveit vagy az utcakép jellemzőit mutatják. A hiperlinkeket követve a képen látható jellegzetességek történetével, elérhető szolgáltatásaikkal és kontextusával kapcsolatos információkhoz juthatunk. Ilyen módon egyszerűen ’behiperlinkezhetjük’ a valóságot. Első hallásra úgy tűnhet, hogy a fenti forgatókönyv talán kicsit túl messzire megy, azonban ez a technológia már ma is létezik, és nem lázas képzelgések kivetülése. Ez nem valami kitalált, szupertitkos ketyeréről van szó a James Bond filmek számára, hanem európai kutatók által kifejlesztett, működő technológiáról. Lehet, hogy hamarosan elérhető lesz valamelyik környezetünkben lévő telefonon is. Mindez – a marketingesek kifejezésével élve – ’megváltoztatja a játéketeret’. Olyan teljesen új használati módot alakít ki, amely ötvözi a webtechnológiát a valós világgal. Olyannyira jelentős és újszerű, mint az Apple iPhone-jának ’játéktér-módosító’, többérintőpontos használati felülete. De annál sokkal tovább megy, és sokkal alapvetőbb következményei lesznek. A MOBVIS-platform teljesen újraírja a fizikai környezetünkben való tájékozódást, annak ’felfedezését’ és az azzal való kapcsolattartást: városi környezetben készített képeken épületeket azonosít, és ikonokat helyez el az érdeklődésre számottartó pontokra.

IT3-komment: Egyre gyakoribb, hogy egy technológia úgy kerül forgalomba, hogy még nem is tudjuk mi mindenre lehet használni. Ez a helyzet mostanában a mobilkamerákkal is. Mivel a mechanikájuk nem éppen a legjobb, ezért nem tudják kiváltani az egyre zsugorodó méretű, profi-félprofi használatra is alkalmas fényképező célgépeket. Másoldalról az SMS átütő sikere mellett eltörpül az MMS-használat. A Facebook hatékonyabbnak tűnik a képek megosztásában, mint MMS-üzenetek küldözgetése. Mielőtt azonban bárki lecserélné a kamerás mobilját, gondoljon arra, lehet, hogy a mobilkamera képkeresője veszi át a szerepét a böngészőnek a bővített (vagy kevert) valóságban.

Nincsenek megjegyzések: