2009. május 13., szerda

A krómozott böngészők jobban fénylenek


Milyen lehetőségek rejlenek a Google új böngészőjében?

A Google arra tervezte a Chrome nevű böngészőjét, hogy elmossa a határvonalat az online és az asztali szoftverek között. Közvetlenül a böngésző utolsó béta-verziójának kibocsátása után a cég egy olyan projektet is elindított, amely a Chrome jövőbeni képességeit hivatott bemutatni. A Chrome-kísérleteknek nevezett projekt olyan alkalmazásokat sorakoztat fel, amelyek egyszerre több lapon keresztül jelentősen leterhelik a számítógépet. Sok ilyen demónál más böngészők lefagynának – állítják a kísérleteket végző fejlesztők. Azonban míg egyes fejlesztők azt mondják, hogy a projekt által bemutatott technikák új lehetőségeket tárnak fel komplex webszoftverek készítésében, mások azon aggódnak, hogy nehézségekbe ütközhet a szükséges képességek szabványosítása. Ők azt mondják, hogy a böngésző biztonságának sokkal magasabb prioritást kell kapnia. A Chrome egyik ilyen „kísérleti alkalmazása” a Twitch, amelyet Casey Rea, los angeles-i fejlesztő tervezett. A Twitch egy apró böngésző ablakot nyújt a felhasználónak, amely egy golyót tartalmaz, amelyet az egyik oldalról át kell ggurítani a másikon lévő célba. Amint a célba beérkezett, egy új ablak jelenik meg, amelyben egy újabb golyó van és másfajta akadályok. A Twitch a Chrome azon képességét használja ki, hogy minden ablak vagy „fül” a számítógép egy külön processzeként indulhat el, azaz a sok ablak úgy működik mintha külön alkalmazások lennének. Enélkül – Reas szerint – a Twitch elkezdene lassulni, ahogy a felhasználó előrehalad a játékban. Ahogy egyre több ablak nyílik meg, mindegyik minijáték a számítógép processzoráért versenyezne, és a játék szép lassan leállna.
Egy másik, BallDroppings (golyóesés) nevű kísérleti alkalmazást Josh Nimoy programozó (és művész) készített. Ennél a felhasználónak vonalak behúzásával fehér golyókat kell megakadályoznia, hogy továbbessenek a fekete háttérben. Amikor egy golyó megpattan egy vonalon, megkondul egy harang; ahogy egyre több golyó esik lefelé, a felhasználó újabb és újabb vonalakat húzhat be, és ilyen módon egy zsúfolt teret hoz létre, amely egyszerre látvány és hangzás. Ezek a kísérleti alkalmazások azt mutatják be, hogy mi mindent tud csinálni egy felturbózott böngésző a JavaScript-tel és a HTML-lel, a weboldalak alapvető építőelemeivel anélkül, hogy Flash-t kellene használni, amelyet eddig általában ilyen effektusokra alkalmaznak.


IT3-komment: A kaland és a rend örök perpatvaráról szólnak ezek a játékok is. A böngészők nehezen kialakult, szabványosított működését a Microsoft régóta próbálta olyan megoldásokkal kikezdeni, amelyet más gyártók böngészői nem tudtak kezelni. Most paradox, bár törvényszerű módon a Microsoft legnagyobb versenytársa, a Google tereli magát abba a helyzetbe, hogy az új lehetőségek érdekében nem szabványos és nem is könnyen szabványosítható megoldásokkal operál. A Google a „web, mint platform” koncepció leghíresebb szószólója, ahol a felhasználói felületet a böngészők szabványos felülete adja. De természetesen jól látja, hogy a böngészők mai formájukban nem tudnak olyan felhasználói élményt nyújtani, mint amire más, kevésbé szabványos megoldások már ma képesek. A kereskedelmi érdekei azt diktálják neki is, hogy a fejlődés újabb kalandjai a saját rendjével összhangban történjenek meg. Nevén nevezve a dolgot: a böngészőből egy olyan szabványos működtető környezetet (operációs rendszert) kell csinálni, amely versenyezni képes a Windows-zal és a Linux-szal.


Nincsenek megjegyzések: